System zarządzania środowiskowego wg ISO 14001

Wymagania normy ISO 14001

Przedstawienie wymagań normy ISO 14001 pozwalające na samodzielne jej wdrożenie w organizacji. Szkolenie umożliwia zdobycie praktycznej wiedzy z obszaru wymagań normy ISO 14001, przydatnej przy doskonaleniu systemu zarządzania jakością w różnego rodzaju podmiotach.

  • Zapoznanie z wymaganiami normy ISO 14001 (zakres normy,
    terminy i definicje, omówienie zasad związanych z
    planowaniem, doskonaleniem).
  • Uwzględnienie wymaganej dokumentacji mi.in. określanie i
    dokumentowanie zakresu Systemu Zarządzania
    Środowiskowego, dokumentowanie polityki środowiskowej,
    łącznie z oceną prezentowanej polityki środowiskowej.
  • Definiowanie celów i zadań środowiskowych.

Pełnomocnik ds. ISO 14001

Przygotowanie do wdrożenia oraz przeprowadzania auditu systemu zarządzania jakością zgodnie z wymaganiami normy ISO 14001. Uczestnicy zdobywają uprawnienia do pełnienia funkcji Pełnomocnik ds. Jakości Systemu Zarządzania zgodnego z normą ISO 14001.
  • Standaryzacja systemów zarządzania. Nowe podejście do budowania standardów zarządzania.
  • Konstrukcja ISO 14001 – zapoznanie z wymaganiami standardu i ich interpretacja.
  • Wytyczne w zakresie zarządzania środowiskowego, rodzina norm ISO serii 14000.
  • Wdrażanie i dokumentowanie Systemu Zarządzania Środowiskiem.
  • Korelacja i kompatybilność normy ISO 14001 z ISO 9001

Auditor wewnętrzny ISO 14001

Przygotowanie do wdrożenia oraz przeprowadzenia auditu systemu zarządzania jakością zgodnie z wymaganiami normy ISO 14001.Uczestnicy zdobywają uprawnienia do pełnienia funkcji Auditora Wewnętrznego systemu zarządzania środowiskowego według ISO 14001.
  • Wprowadzenie do ochrony środowiska.
  • Omówienie wymagań normy PN-EN ISO 14001:2015 pod kątem audytowania.
  • Kompetencje oraz rola audytorów wewnętrznych.
  • Wytyczne dotyczące audytowania – wymagania ISO 19011
  • Planowanie audytów wewnętrznych. Przygotowanie do audytu.
  • Prowadzenie działań audytowych. Dokumentowanie audytu. Raportowanie z audytu.
  • Komunikacja werbalna i niewerbalna w audycie.