Noble Cert » Szkolenia » System zarządzania jakością
System zarządzania jakością według ISO 9001
→ 9001
Wymagania normy ISO 9001
Szkolenie „Wymagania normy ISO 9001” obejmuje wszystkie istotne aspekty normy, od analizy SWOT i identyfikacji interesariuszy, przez planowanie i zarządzanie kompetencjami, aż po ocenę efektów działania. Realizacja programu gwarantuje dostarczenie uczestnikom szkolenia narzędzi i wiedzy niezbędnych do skutecznego wdrożenia, utrzymania oraz doskonalenia systemu zarządzania jakością w organizacji.
- Istota i cele zmian w normie ISO 9001
- Przegląd zmian w normie:
- Omówienie najważniejszych zmian wprowadzonych w najnowszej wersji normy ISO 9001 oraz analiza wpływu zmian na organizację i system zarządzania jakością.
- Przegląd zmian w normie:
- Analiza SWOT, identyfikacja stron zainteresowanych, podejście procesowe
- Analiza SWOT:
- Przeprowadzenie analizy SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) w kontekście systemu zarządzania jakością.
- Identyfikacja kluczowych obszarów do poprawy oraz szans rozwojowych.
- Identyfikacja stron zainteresowanych:
- Zidentyfikowanie wszystkich stron zainteresowanych oraz zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań.
- Uwzględnienie wymagań stron zainteresowanych w systemie zarządzania jakością.
- Podejście procesowe:
- Zastosowanie podejścia procesowego do zarządzania jakością.
- Mapowanie procesów, identyfikacja kluczowych procesów oraz ich optymalizacja.
- Analiza SWOT:
- Przywództwo i planowanie – orientacja na klienta, polityka jakości, nadawanie uprawnień, określanie celów jakości, ocena ryzyka
- Przywództwo:
- Rola najwyższego kierownictwa w promowaniu orientacji na klienta.
- Formułowanie i komunikowanie polityki jakości w organizacji.
- Planowanie:
- Ustalanie celów jakości oraz ich zgodność z polityką jakości.
- Nadawanie uprawnień i odpowiedzialności w organizacji.
- Identyfikacja i ocena ryzyka związanego z procesami jakości.
- Przywództwo:
- Zarządzanie kompetencjami, zarządzanie infrastrukturą i udokumentowanymi informacjami
- Zarządzanie kompetencjami.
- Zarządzanie infrastrukturą.
- Udokumentowane informacje.
- Działania operacyjne – planowanie działań, określanie wymagań, projektowanie i rozwój, nadzór nad dostawcami zewnętrznymi, produkcja i dostarczanie usługi
- Ocena efektów działania – monitorowanie i pomiar procesów, audit wewnętrzny, przegląd zarządzania
- Monitorowanie i pomiar procesów
- Audit wewnętrzny
- Przegląd zarządzania
→ 9001
Zarządzanie ryzykiem w systemie zarządzania jakością wg normy ISO 9001
Szkolenie „Zarządzanie ryzykiem w systemie zarządzania jakością wg normy ISO 9001” to jednodniowy kurs online, trwający 8 godzin edukacyjnych. Program oparty jest na praktycznym omówieniu koncepcji zarządzania ryzykiem w kontekście systemów jakości zgodnych z ISO 9001:2015. Uczestnicy poznają struktury i narzędzia, które pomagają integrować działania odnoszące się do ryzyk i szans w procesy organizacyjne oraz sposoby monitorowania i oceny ich skuteczności.
- Koncepcja myślenia opartego o ryzyko w zarządzaniu jakością.
- Prewencja jako fundament normy ISO 9001.
- Uwzględnienie ryzyk i szans wg struktury zharmonizowanej i cyklu PDCA.
- Źródła ryzyk i szans systemowych
- Niepewność procesów – integracja działań odnoszących się do ryzyk i szans w procesy systemu zarządzania jakością
- Planowanie sposobów postępowania z ryzykami i szansami systemowo – procesowymi
- Kontekst wewnętrzny i zewnętrzny jako czynnik kształtujący ryzyka i szanse
- Wymagania stron zainteresowanych – stymulator działań odnoszących się do ryzyk i szans
- Cykl zarządzania ryzykiem
- Monitorowanie i ocena skuteczności działań uwzględniających ryzyka i szanse wg ISO 9001:2015
- Osiąganie doskonalenia przez pryzmat ryzyk i szans
- Narzędziowość w postępowaniu w oparciu o ryzyka i szanse
- Celowość działań – kreowanie działań na bazie zdiagnozowanych szans dla organizacji
- Prewencja i jej wariacje jako metodologia reakcji na niepewność – kontinuum w pętli PDCA
- Implikacje w zarządzaniu ryzykiem między standardem ISO 9001 a innymi normami systemowymi
→ 9001
Pełnomocnik ds. ISO 9001
Szkolenie „Pełnomocnik ds. ISO 9001” obejmuje wszystkie istotne aspekty związane z zarządzaniem jakością, od omówienia podstawowych zasad, przez przebieg auditu wewnętrznego, po zaawansowane metody zarządzania systemem jakości. Program szkolenia dostarcza uczestnikom niezbędnych narzędzi i wiedzy do skutecznego projektowania, wdrażania i doskonalenia systemu zarządzania jakością w organizacji.
- Omówienie siedmiu zasad zarządzania jakością
- Orientacja na klienta:
- Zrozumienie i spełnianie wymagań klientów.
- Dążenie do przekraczania oczekiwań klientów.
- Przywództwo:
- Rola przywództwa w kreowaniu i zaangażowaniu w system zarządzania jakością.
- Wyznaczanie kierunków i tworzenie środowiska wspierającego.
- Zaangażowanie ludzi:
- Znaczenie angażowania wszystkich poziomów organizacji.
- Ułatwianie pełnego wykorzystania kompetencji pracowników.
- Orientacja na klienta:
- Przebieg auditu wewnętrznego na podstawie wymagań określonych w normie ISO 19011
- Planowanie auditu:
- Tworzenie harmonogramu auditu wewnętrznego.
- Definiowanie zakresu, celów i kryteriów auditu.
- Przeprowadzanie auditu:
- Techniki audytowe, takie jak wywiady, przegląd dokumentacji, obserwacja.
- Zbieranie dowodów audytowych i dokumentowanie wyników.
- Raportowanie wyników auditu:
- Opracowywanie raportu z auditu wewnętrznego.
- Przedstawianie wyników i rekomendacji kierownictwu.
- Planowanie auditu:
- Metody zarządzania systemem z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi jakościowych
- Narzędzia jakościowe:
- Omówienie nowoczesnych narzędzi jakościowych.
- Zastosowanie narzędzi do poprawy procesów i eliminacji marnotrawstwa.
- Analiza przyczynowo-skutkowa.
- Narzędzia jakościowe:
- Warsztaty poświęcone analizie kontekstu wewnętrznego i zewnętrznego organizacji, ocenie ryzyka ustalonych celów jakości, planowaniu i prowadzeniu auditu wewnętrznego oraz prowadzeniu analiz przyczynowo-skutkowych
- Analiza kontekstu organizacji:
- Identyfikacja czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na system zarządzania jakością.
- Praktyczne ćwiczenia.
- Ocena ryzyka i cele jakości:
- Ustalanie celów jakości w kontekście ryzyka i szans.
- Planowanie działań zapobiegawczych i korygujących.
- Przeprowadzanie auditu wewnętrznego:
- Ćwiczenia z planowania i realizacji auditu wewnętrznego.
- Analiza wyników i identyfikacja obszarów do poprawy.
- Analiza kontekstu organizacji:
- Zaprojektowanie Polityki i celów jakości w oparciu o analizę SWOT, przeprowadzenie analizy ryzyka oraz opracowanie systemu monitorowania i pomiaru systemu zarządzania jakością
- Polityka i cele jakości:
- Tworzenie polityki jakości w oparciu o wyniki analizy SWOT.
- Ustalanie celów jakości zgodnych z polityką jakości i oczekiwaniami klientów.
- Analiza ryzyka:
- Przeprowadzenie analizy ryzyka w kontekście ustalonych celów jakości.
- Identyfikacja działań minimalizujących ryzyko.
- Monitorowanie i pomiar:
- Opracowanie systemu monitorowania i pomiaru efektywności systemu zarządzania jakością.
- Wykorzystanie wskaźników do oceny postępów i doskonalenia procesów.
- Polityka i cele jakości:
→ 9001
Szkolenie „Audytor wewnętrzny ISO 9001” trwa 16 godzin i obejmuje przegląd wymagań normy ISO 9001, definicje i cele audytu, planowanie i realizację audytów wewnętrznych, a także dokumentowanie wyników i inicjowanie działań poaudytowych. Uczestnicy zdobędą wiedzę teoretyczną oraz praktyczne umiejętności, które pozwolą im na profesjonalne prowadzenie auditów wewnętrznych w swoich organizacjach.
- Przypomnienie uczestnikom szkolenia wymagań normy ISO 9001
- Przegląd normy:
- Kluczowe wymagania normy ISO 9001.
- Zmiany wprowadzone w najnowszej wersji normy.
- Zrozumienie kontekstu organizacji:
- Omówienie znaczenia kontekstu organizacji w systemie zarządzania jakością.
- Analiza potrzeb i oczekiwań stron zainteresowanych.
- Przegląd normy:
- Definicje auditu
- Podstawowe definicje:
- Co to jest audit wewnętrzny?
- Różnice między auditem wewnętrznym a zewnętrznym.
- Terminologia związana z auditem:
- Wyjaśnienie kluczowych terminów używanych w procesie auditu.
- Podstawowe definicje:
- Cele auditu
- Dlaczego przeprowadzamy audity?:
- Cele i korzyści z przeprowadzania auditów wewnętrznych.
- Jak audity przyczyniają się do doskonalenia systemu zarządzania jakością.
- Dlaczego przeprowadzamy audity?:
- Pojęcia związane z auditem
- Rodzaje audytów:
- Audit zgodności, audit systemu, audit procesu, audit produktu.
- Cechy auditora:
- Jakie cechy powinien posiadać skuteczny auditor.
- Rola i odpowiedzialność auditora wewnętrznego.
- Rodzaje audytów:
- Rodzaje auditów
- Audit wewnętrzny:
- Charakterystyka i znaczenie auditów wewnętrznych.
- Audit zewnętrzny:
- Rola auditów zewnętrznych w ocenie zgodności z normą ISO 9001.
- Audit wewnętrzny:
- Cechy, którymi powinien charakteryzować się auditor
- Kompetencje auditora:
- Wymagane umiejętności i wiedza.
- Znaczenie niezależności i obiektywności w pracy auditora.
- Kompetencje auditora:
- Planowanie auditów wewnętrznych
- Harmonogram auditów:
- Jak tworzyć i zarządzać harmonogramem auditów wewnętrznych.
- Zakres i cele auditu:
- Określanie zakresu, celów i kryteriów auditu.
- Zasoby audytowe:
- Identyfikacja i alokacja zasobów niezbędnych do przeprowadzenia auditu.
- Harmonogram auditów:
- Omówienie sposobów realizacji auditów wewnętrznych
- Inicjowanie auditów:
- Procedury i praktyki inicjowania auditu.
- Komunikacja z audytowanymi jednostkami.
- Przeprowadzenie przeglądu dokumentów:
- Jak przeprowadzić przegląd dokumentacji w ramach auditu.
- Identyfikacja kluczowych dokumentów do przeglądu.
- Prowadzenie działań auditowych:
- Techniki zbierania dowodów audytowych.
- Wywiady, obserwacje, przegląd dokumentacji.
- Przygotowanie dokumentacji auditowej:
- Tworzenie raportów audytowych i innych dokumentów.
- Dokumentowanie ustaleń i wyników auditu.
- Przeprowadzenie działań poauditowych:
- Inicjowanie działań korygujących i zapobiegawczych.
- Monitorowanie i przegląd wdrożenia działań poauditowych.
- Inicjowanie auditów:
→ 9001
Szkolenie „Auditor wiodący ISO 9001” to intensywne, pięciodniowe szkolenie zakończone egzaminem. Program obejmuje różnorodne aspekty audytowania, od podstawowych definicji i celów, przez praktyki audytowe, po zaawansowane techniki i wymagania certyfikacyjne. Szkolenie jest przeznaczone dla kierownictwa wyższego i średniego szczebla oraz osób odpowiedzialnych za wdrożenie i certyfikowanie systemu zarządzania jakością.
- Audity pierwszej, drugiej i trzeciej strony – wyjaśnienie, różnice, podobieństwa
- Audity pierwszej strony:
- Wewnętrzne audity przeprowadzane przez organizację.
- Cel: samoocena i doskonalenie wewnętrzne.
- Audity drugiej strony:
- Audity zewnętrzne przeprowadzane przez klientów lub na zlecenie klientów.
- Cel: ocena zgodności dostawców z wymaganiami umownymi.
- Audity trzeciej strony:
- Audity certyfikacyjne przeprowadzane przez niezależne jednostki certyfikujące.
- Cel: formalne potwierdzenie zgodności z normą ISO 9001.
- Audity pierwszej strony:
- Cele, zakres, kryteria i zasoby auditu (wg PN-EN ISO 19011:2018)
- Cele auditu:
- Określenie celów auditu, takich jak zgodność z wymaganiami, doskonalenie procesów.
- Zakres auditu:
- Definiowanie obszarów i procesów objętych auditem.
- Kryteria auditu:
- Ustalanie standardów i norm, na podstawie których oceniane będą procesy.
- Zasoby audytowe:
- Identyfikacja i alokacja zasobów niezbędnych do przeprowadzenia auditu.
- Cele auditu:
- Role i odpowiedzialności w procesie auditu; poufność (wg PN-EN ISO 19011:2018 i PN-EN ISO/IEC 17021-1:2015)
- Role w audicie:
- Zadania i odpowiedzialności auditorów, kierowników auditu i audytowanych.
- Poufność:
- Zasady zachowania poufności informacji uzyskanych podczas auditu.
- Etyka auditu:
- Standardy etyczne, których muszą przestrzegać auditorzy.
- Role w audicie:
- Przebieg i dokumentowanie auditu (wg ISO PN-EN 19011:2018 i PN- EN ISO/IEC 17021-1:2015)
- Planowanie auditu:
- Tworzenie planu auditu, harmonogramu, przygotowanie dokumentów roboczych.
- Przeprowadzanie auditu:
- Techniki audytowe, takie jak wywiady, przegląd dokumentacji, obserwacje.
- Dokumentowanie auditu:
- Sporządzanie raportów, dokumentowanie ustaleń, rekomendacje działań korygujących.
- Planowanie auditu:
- Systemy zarządzania jakością zgodnie z wymaganiami ISO 9001:2015
- Cele SZJ i ich wykorzystanie dla biznesu:
- Jak cele jakości mogą wspierać strategię biznesową organizacji.
- Terminologia wg PN-EN ISO 9000:2015:
- Kluczowe pojęcia i definicje związane z zarządzaniem jakością.
- Pętla PDCA (Plan-Do-Check-Act):
- Cykl doskonalenia w zarządzaniu jakością.
- Podejście procesowe i kontekst SZJ:
- Zrozumienie i zarządzanie procesami oraz ich wzajemne powiązania.
- Dokumentacja SZJ:
- Tworzenie, zarządzanie i utrzymanie dokumentacji systemu zarządzania jakością.
- Cele SZJ i ich wykorzystanie dla biznesu:
- Praktyki auditowe
- Rola auditora:
- Funkcje i odpowiedzialności auditora podczas całego procesu auditu.
- Przegląd dokumentacji i planowanie auditu:
- Przygotowanie do auditu poprzez przegląd dokumentacji i stworzenie planu auditu.
- Dokumenty robocze i spotkanie otwierające:
- Przygotowanie dokumentów roboczych i przeprowadzenie spotkania otwierającego.
- Etap zbierania dowodów auditowych:
- Metody zbierania dowodów podczas auditu, takie jak wywiady, obserwacje.
- Auditowanie najwyższego kierownictwa i kontekstu organizacji:
- Techniki auditowania najwyższego kierownictwa oraz ocena kontekstu organizacji.
- Ocena spostrzeżeń auditowych, niezgodności i spotkanie zamykające:
- Analiza i ocena spostrzeżeń auditowych, dokumentowanie niezgodności oraz przeprowadzenie spotkania zamykającego.
- Raport z auditu i działania poauditowe:
- Sporządzanie raportu z auditu i inicjowanie działań korygujących.
- Rola auditora:
- Certyfikacja i akredytacja (wybrane wymagania PN-EN ISO/IEC 17021-1:2015)
- Rozróżnienie pojęć:
- Definicje i różnice między certyfikacją a akredytacją.
- Zasady certyfikacji:
- Wymagania i procesy związane z certyfikacją systemu zarządzania jakością.
- Rozróżnienie pojęć:
- Zachowanie auditora: postawa, mowa ciała, zachowania werbalne, postępowanie w sytuacjach konfliktowych
- Postawa auditora:
- Znaczenie profesjonalnej postawy i etyki zawodowej.
- Mowa ciała i zachowania werbalne:
- Jak efektywnie komunikować się podczas auditu.
- Postępowanie w sytuacjach konfliktowych:
- Techniki zarządzania konfliktami i negocjacji podczas auditu.
- Postawa auditora:
- Prowadzenie rozmów podczas auditu: pytania auditowe i techniki prowadzenia rozmów, podstawy psychologii auditu
- Pytania auditowe:
- Formułowanie skutecznych pytań auditowych.
- Techniki prowadzenia rozmów:
- Techniki prowadzenia rozmów audytowych, w tym aktywne słuchanie.
- Podstawy psychologii auditu:
- Zrozumienie aspektów psychologicznych w procesie auditu.
- Pytania auditowe:
- Egzamin
- Egzamin końcowy:
- Sprawdzian wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych zdobytych podczas szkolenia.
- Egzamin końcowy:
→ 9001
Dwudniowe warsztaty online (16 h) obejmują praktyczne ćwiczenia z zakresu komunikacji, przeglądu dokumentacji, aktywnego słuchania i kierowania pytań podczas audytu.
- Wprowadzenie: Widzieć wyraźniej ≠ zobaczyć wszystko
- Komunikacja z audytowanym (sesja ćwiczeniowa)
- Przegląd dokumentacji audytowej (sesja ćwiczeniowa)
- Zrozumieć proces (sesja ćwiczeniowa)
- Myślenie (i działanie) pytaniami w procesie audytu.
- Audytowanie Najwyższego Kierownictwa vs audytowanie przywództwa.
- Podążanie za ścieżką (sesja ćwiczeniowa).
- Aktywne słuchanie w trakcie badania audytowego (sesja ćwiczeniowa).
- Kropla informacji zarządczej (sesja ćwiczeniowa)
- Przegląd zarządzania – kumulacja wiedzy nt. stanu zarządzania.
- Działania korygujące jako istotny element doskonalenia (sesja ćwiczeniowa)