Standardy akredytacyjne
Standardy akredytacyjne dla szpitali
Zapoznanie uczestników z wymaganiami standardów akredytacyjnych dla szpitali. Szkolenie dedykowane kadrze medycznej, pracownikom administracji i służb technicznych pracujących w szpitalach.
- Wdrożenie standardów akredytacyjnych w szpitalach.
- Omówienie standardów akredytacyjnych dla szpitali na podstawie „Programu Akredytacji – Szpitale” wydanie z 2009 roku
Standardy akredytacyjne dla POZ
Przedstawienie podstawy prawnej, zakresu odpowiedzialności i wymagań w obszarze zapewnienia pacjentom właściwej podstawowej opieki zdrowotnej. Szkolenie jest skierowane do personelu podmiotów leczniczych, tj. lekarzy, pielęgniarek, pracowników sprawujących opiekę nad pacjentami.
- Zapoznanie uczestników szkolenia z podstawą prawną, zakresem odpowiedzialności i wymaganiami w obszarze zapewnienia pacjentom właściwej podstawowej opieki zdrowotnej.
- Omówienie standardów akredytacyjnych dla poradni POZ na podstawie „Programu Akredytacji – Podstawowa Opieka Zdrowotna” wydanie z 2011 roku
Prowadzenie dokumentacji medycznej w szpitalu
Przedstawienie zasad poprawnego prowadzenia dokumentacji medycznej.
- Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej w podmiocie leczniczym według Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 6 kwietnia 2020 roku w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania
- Zabezpieczenie dokumentacji medycznej przed utratą, zniszczeniem, sfałszowaniem i dostępem osób nieupoważnionych
- Przechowywanie dokumentacji medycznej w formie papierowej i elektronicznej
- Udostępnianie dokumentacji medycznej zgodnie z Ustawą z 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
Prowadzenie dokumentacji medycznej w POZ
Zapoznanie uczestników z zasadami oraz zagadnieniami związanymi z poprawnym prowadzeniem dokumentacji medycznej.
- Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej przez podmiot udzielający świadczeń w ramach POZ według Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 6 kwietnia 2020 roku w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania
- Zabezpieczenie dokumentacji medycznej przed utratą, zniszczeniem, sfałszowaniem i dostępem osób nieupoważnionych
- Przechowywanie dokumentacji medycznej w formie papierowej i elektronicznej
- Udostępnianie dokumentacji medycznej zgodnie z Ustawą z 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
Zarządzanie personelem w podmiotach medycznych
Przedstawienie i omówienie problemów, sposobów zarządzania i dobrych praktyk w zakresie ZZL w ochronie zdrowia. Uczestnicy nabędą niezbędną wiedzę dotyczącą celów, standardów i metod zarządzania; zostaną zapoznani z najczęstszymi problemami ZZL w ochronie zdrowia w najważniejszych obszarach branży medycznej.
System zarządzania jakością wg ISO 9001 w szpitalach
Przedstawienie uczestnikom szkolenia wymagań normy ISO 9001. Szkolenie dedykowane jest kadrze medycznej, pracownikom administracji i służbom technicznym szpitali.
- Omówienie wymagań normy ISO 9001 pod kątem funkcjonowania szpitali:
- Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne mające wpływ na funkcjonowanie szpitala.
- Szacowanie zagrożeń i szans.
- Polityka jakości oraz szczegółowe cele jakościowe.
- Zarządzanie personelem.
- Nadzór nad infrastrukturą techniczną.
- Zarządzanie środowiskiem pracy.
- Prowadzenie dokumentacji medycznej w oddziałach szpitalnych.
- Nadzór nad usługą niezgodną ze szczególnym naciskiem na zdarzenia niepożądane.
- Przegląd zarządzania.
- Działania korygujące.
- Omówienie przebiegu auditu certyfikującego i auditów nadzoru
System zarządzania jakością wg ISO 9001 w placówkach opieki długoterminowej
Przedstawienie uczestnikom wymagań normy ISO 9001. Szkolenie dedykowane jest kadrze zarządzającej, lekarzom i pielęgniarkom zatrudnionym w placówkach opieki długoterminowej.
- Omówienie wymagań normy ISO 9001 pod kątem funkcjonowania placówek opieki długoterminowej:
– Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne mające wpływ na funkcjonowanie placówek opieki długoterminowej
– Szacowanie zagrożeń i szans
– Polityka jakości i szczegółowe cele jakościowe oraz zarządzanie personelem
– Nadzór nad infrastrukturą techniczną oraz zarządzanie środowiskiem pracy
– Prowadzenie dokumentacji medycznej w placówkach opieki długoterminowej
– Nadzór nad usługą niezgodną ze szczególnym naciskiem na zdarzenia niepożądane.
– Przegląd zarządzania i działania korygujące. - Omówienie przebiegu audytu certyfikującego i audytów nadzoru.
System zarządzania jakością wg ISO 9001 w poradniach POZ oraz AOS
Zapoznanie uczestników szkolenia z wymaganiami normy ISO 9001. Szkolenie dedykowane jest kadrze medycznej, pracownikom administracji i służbom technicznym zatrudnionym w przychodniach.
- Omówienie wymagań normy ISO 9001 pod kątem funkcjonowania poradni POZ oraz Ambulatoryjnej Opiece Specjalistycznej,
– czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, szacowanie zagrożeń i szans,
– polityka jakości, szczegółowe cele oraz zarządzanie personelem,
– nadzór nad infrastrukturą techniczną oraz zarządzanie środowiskiem pracy,
– prowadzenie dokumentacji medycznej w poradniach POZ oraz AOS,
– nadzór nad usługą niezgodną ze szczególnym naciskiem na zdarzenia niepożądane.
– przegląd zarządzania i działania korygujące. - Omówienie przebiegu audytu certyfikującego i audytów nadzoru.
System zarządzania jakością wg ISO 9001 w poradniach I gabinetach rehabilitacji
Zapoznanie uczestników szkolenia z wymaganiami normy ISO 9001. Szkolenie dedykowane jest kadrze zarządzającej, lekarzom i fizjoterapeutom.
- Omówienie wymagań normy ISO 9001 pod kątem funkcjonowania poradni i gabinetów rehabilitacji.
- – czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, szacowanie zagrożeń i szans,
– polityka jakości, szczegółowe cele oraz zarządzanie personelem,
– nadzór nad infrastrukturą techniczną oraz zarządzanie środowiskiem pracy,
– prowadzenie dokumentacji medycznej w poradniach,
– nadzór nad usługą niezgodną ze szczególnym naciskiem na zdarzenia niepożądane,
– przegląd zarządzania i działania korygujące. - Omówienie przebiegu audytu certyfikującego i audytów nadzoru.
Zdarzenia niepożądane jako źródło danych do projektów poprawy jakości
Zapoznanie uczestników z koniecznością zgłaszania zdarzeń niepożądanych, prowadzenia analizy przyczyn ich wystąpienia oraz wykorzystaniem tej wiedzy do opracowywania planów poprawy jakości.
- Monitorowanie i zgłaszanie zdarzeń niepożądanych i zdarzeń niedoszłych.
- Analiza zdarzeń niepożądanych
- Analiza przyczyn źródłowych zdarzeń niepożądanych (RCA).
- Powoływanie zespołu do analizy RCA
- Warsztaty: analiza źródłowa zdarzeń niepożądanych na wybranych przykładach
- Wykorzystanie danych z analizy zdarzeń niepożądanych do tworzenia projektów poprawy jakości – przykłady
- Warsztaty: tworzenie projektów poprawy jakości
Wdrażanie standardów akredytacyjnych dla Poradni POZ
ETAP I
- Przedstawienie oraz omówienie wymagań akredytacyjnych dla poradni POZ.
- Wstępna ocena zakończona raportem, dotycząca przygotowania poradni POZ do wdrożenia standardów akredytacyjnych.
ETAP II
- Szkolenie dla osób zatrudnionych w poradni POZ na temat wymagań standardów akredytacyjnych oraz szkolenie z zakresu praw pacjenta – szkolenia zakończone certyfikatem dla uczestników.
ETAP III
- Konsultacje, pomoc przy opracowaniu procedur i instrukcji zgodnie ze standardami akredytacyjnymi dla POZ.
ETAP IV
- Ocena opracowanych materiałów akredytacyjnych.